Postanite partner: Da li želite da se pridružite našoj mreži strateških partnera?
pronađite investicije

Pronađite investicije

Poslovni vodič

Pronađite investicije

Kako sada već imate predviđanja o tome koliki će biti troškovi za ulazak u biznis, znate i koliko Vam novca nedostaje za početak obavljanja poslovanja. Do tog novca možete doći na više različitih načina, a svi se oni u principu mogu podeliti u 3 grupe: samofinansiranje, investicije i krediti.

Samofinansiranje

Samofinansiranje je najjednostavniji vid dolaska do novčanih sredstava potrebnih za Vaš biznis. Novac unosite sami u biznis, pa nema gubljenja vremena i živaca na traženje investitora i podizanje kredita kod banaka. Najveća prednost samofinansiranja, pored uštede vremena, je to da ne zavisite  od nekog trećeg. Kompletna kontrola nad biznisom je u Vašim rukama. Sa druge strane, ovaj vid finansiranja nosi i određene mane, a to je pre svega velika odgovornost i rizik. Kompletan rizik uspeha i neuspeha snosite potpuno sami. Još jedna mana samofinansiranja je nedostatak iskustva i drugačijeg mišljenja koje recimo imate ukoliko nađete investitora, ili više njih.

Neka Vam anđeli pomognu

Iako možda podnaslov ovog pasusa zvuči kao neka šala, uopšte nije tako. Kako u svetu, tako i kod nas, postoje investitori koji se na engleskom nazivaju “angel investors”. Ovi investicioni anđeli mogu biti sjajan izvor finansiranja i okean iskustva za Vas i Vaš biznis. U pitanju su uglavnom iskusni i uspešni preduzetnici ili vlasnici kompanija, koji samostalno ili u okviru sindikata investiraju u firme ili bolje reći u osobe kao što ste Vi.

Kada govorimo o investitorima, važno je da i Vi postavite neke standarde. Isto kao što oni biraju Vas i Vašu poslovnu ideju, tako i Vi birajte njih. Nemojte pristajati na bilo koga samo da biste došli do novca. Iako to može da Vam pomogne trenutno, na duge staze bilo bi kontra produktivno. 

Biznis anđeli kada investiraju u određeno poslovanje, rade to najvećim delom zbog Vas. Dakle, da biste došli do investitora koga želite, potrebno je da “prodate” sebe. Važno je svakako da imate jasnu i inovativnu poslovnu ideju, ciljeve, strategiju i planove za budućnost, ali u centru svega toga ste Vi. Vi ste ta osoba koja uliva poverenje i veru u uspeh. Pored toga, za dobijanje investicije, najčešće je potreban i jedan tajni sastojak, koji nije lako definisati, a to je da investitor prepozna u Vama to nešto. Neki bi to nazvali X faktor. Jednostavno ideja ima jako puno, i teško da ste jedini koji se nečega setio. Ono što Vas izdvaja od drugih dakle nije ideja. To ste Vi.

Više od novca

Ono što dobijate od jednog ozbiljnog investitora nije samo novac. Iako važna stavka, novac Vas neće sam po sebi odvesti do poslovnog uspeha. Potrebne su veštine, kontakti, iskustvo, znanje,  a sve to Vam mogu pružiti investitori koji izaberu da ulože u Vašu biznis ideju. Ukoliko prepoznaju kod Vas taj X faktor i investiraju, želeće da budete uspešni u poslovanju. Iz tog razloga će Vam i pomoći, kroz svoje dugogodišnje iskustvo, znanje i resurse. Ako izaberete pravog investitora i on Vas prepozna kao osobu koja je vredna njegovog vremena i novca, onda ćete dobiti i mentora, koji je sve to što Vi prolazite već prošao. Zbog toga je važno da investitore tražite u krugu ljudi koji se odnosi na Vaš biznis. Ukoliko ste u sferi fitnesa recimo, nećete tražite investitore iz sveta muzike. Takođe, fokusirajte se na određeni prostor. Prostor na kojem će biti srž Vašeg poslovanja.

Korak po korak

Kao što smo već rekli, prvi korak je da pronađete investitore. Najbolja opcija je da krenete iz svoje sredine, porodice, prijatelja poznanika itd. Kada ste pronašli potencijalne investitore, sledeći korak je da im predstavite svoju ideju. Da li se sećate onog biznis plana koji ste pisali? Vreme je da ga uposlite.

Nakon što investitori pregledaju Vaš biznis plan, ukoliko su zainteresovani ući će i u dublju analizu Vašeg programa, tima ljudi, marketing plana i ostalih stvari bitnih za poslovanja. Kada sve to prođe kako treba, vreme je da se sačine uslovi investiranja. Na ovom mestu se dogovarate sve bitne pojedinosti oko same investicije, kao i šta time dobija investitor. Finansiranje se uglavnom neće dogoditi odjednom u punom iznosu, već u unapred predviđenim “rundama”. Kako ostvarite neki cilj, tako dobijate sledeći deo investicije.

Šta kada nema anđela?

Ukoliko ne uspete da dođete do nekog većeg investitora koje nazivamo anđelima, uvek možete da finansirate svoju ideju od velikog broja malih investitora. Ovo se na engleskom zove crowdfunding. Glavna prednost ovog vida finansiranja je u tome što se ovi manji investitori ne mešaju u Vaše vođenje poslovanja jer ne dobijaju udeo u firmi niti potražuju svoj novac nazad. Ono što je njihova dobit je uglavnom neki oblik poklona od Vas, u vidu proizvoda koji prodajete recimo, kao znak zahvalnosti. Jedini problem sa ovim vidom finansiranja je u pronalaženju dovoljnog broja ovih malih investitora, spremnih da ulože u Vašu ideju.

Kredit

Na kraju, ukoliko ne želite da gubite vreme i energiju na traženje investitora, a želite da zadržite punu kontrolu nad svojim poslovanjem, ostaje Vam i opcija podizanja kredita kod banke. I ovde će Vam trebati gotov biznis plan kao i predviđanja troškova i zarada za nekoliko godina unapred. Na ovaj način povećavate šanse da Vam kredit bude odobren. Kontaktirajte nekoliko banaka, kako biste bili sigurni da ste izabrali najpovoljniju opciju.

Nakon što ste obezbedili finansije za svoj biznis, na ovaj ili onaj način, vreme je da se bacite na posao i počnete što pre da zarađujete. Nakon svega što ste prošli do sada, jedno je sigurno – neće Vam nedostajati motivacije da uspete.

Leave your thought here

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *