fbpx
Postanite partner: Da li želite da se pridružite našoj mreži strateških partnera?
napišite biznis plan

Napišite biznis plan

Poslovni vodič

Napišite biznis plan

Kako biste što lakše prešli put od ideje do realizacije neophodno je da imate jasno definisan biznis plan. Bez jasnih ciljeva i plana za ostvarenje istih, velike su šanse da ćete već u prvoj godini poslovanja naići na poteškoće i lutanja. Biznis plan Vam pomaže da konkretizujete svoje ideje i stavite ih na papir. Nakon toga će Vam iskrsnuti stavke za razradu, kao i sitni detalji koji su potrebni za uspeh i profitabilnost. Dobar biznis plan Vam jasno ukazuje šta treba da radite, kada i na koji način. 

Šta predstavlja biznis plan?

Biznis plan je strategija za razvoj poslovanja koja stavlja akcenat na ciljeve i metode za realizaciju kroz analizu tržišta i konkurencije, finansije, marketing strategiju itd.

Najvažnija svrha izrade biznis plana jeste obezbeđivanje finansija, odnosno investicija za Vaš biznis. Investitori će teško da ulože svoj novac u projekat koji nije jasno razrađen i nema kreiran biznis plan. Da biste privukli investitore morate im jasno objasniti ko ste, čime se bavite, kakvi su Vam ciljevi, planovi, kao i koliku zaradu mogu da očekuju od svoje investicije i u kom vremenskom periodu.

Biznis plan je sjajna psihološka motivacija, jer ono što je do sada bilo samo u Vašoj glavi, možete da vidite oformeljeno, sa početkom i razradom. Takođe, kada se krene sa izradom biznis plana postaće vrlo jasno da li je nešto izvodljivo ili nije, pa u skladu sa tim možete i modifikovati plan i prilagoditi ga situaciji, što je ključno za uštedu vremena i novca. 

Kako izgleda biznis plan?

Plan treba obavezno da sadrži određene delove koji će se razraditi detaljno, uz propratne grafičke elemente, slike ili studije slučaja. Taj dokument treba da bude pregledan, čitljiv, sa vrlo jano odvojenim segmentima koji mogu da se razmatraju i odvojeno. Svaki biznis plan treba da sadrži sledeće delove:

  • Naslovna strana

Osmislite naslovnu stranu tako da lako upada u oči i izdvaja se u gomili ostalih planova. Može da bude u boji, najbolje bi bilo u bojama Vašeg poslovanja, sa kvalitetno urađenom slikom loga u visokoj rezoluciji. Pored toga, naslovna strana treba da sadrži osnovne kontakt podatke o kompaniji, kao što su adresa, broj telefona, mejl i naravno ime kompanije. Unesite takođe i svoje kontakt podatke, ime i prezime kao i ulogu koju imate u kompaniji.

  • Kratak pregled 

U ovom delu ćete izneti vrlo uopšteno i kratko, sve najbitnije stavke Vašeg biznis plana. Dakle, nemojte ulaziti u detalje, jednostavno osmislite ovaj deo kao jedan prošireni sadržaj knjige, koji će čitaocu dati jasne smernice i plan onoga što će da pročita u nastavku.

Jako je važno da ovaj početak plana zainteresuje čitaoca, pa ukratko istaknite osnovne podatke o svojoj kompaniji, kao i Vaše kratkoročne i dugoročne ciljeve koje želite da postignete.

  • O kompaniji  

Sada je trenutak da opišete ko ste Vi, čime se bavite i zašto. Opišite ideju iza biznisa, fokusirajte se na Vašu viziju i Vaše zašto. Takođe, koje su to osnovne vrednosti i stavovi na kojima zasnivate i vodite poslovanje. Objasnite ukratko i koji su vaši proizvodi i usluge, ciljna grupa kao i plan za ostvarenje ciljeva. U nastavku plana o svemu ovome ćete pisati detaljno, sada je poenta da date jedan uvod i rezime svrhe postojanja Vaše kompanije.

  • Proizvodi i usluge

Nakon uopštenog navođenja proizvoda i usluga, trenutak je da pređete na detalje. Objasnite za svaki proizvod i uslugu šta su, kako se zovu i čemu služe. U nastavku opišite svoj model naplate ovih proizvoda, troškove proizvodnje istih, kao i na koji način će se te cifre menjati sa razvojem poslovanja.

  • Analiza tržišta

Na ovom mestu možete da istaknete sve rezultate do kojih ste došli prilikom istraživanja tržišta. Dakle, ko je Vaša ciljna grupa? Kolika je, gde se nalazi, na koji način pretražuju relevantne proizvode i usluge itd. Takođe, unesite i njihov psihološki opis, njihove navike, kao i izgled Vaše idealne mušterije, virtuelnog predstavnika Vaše ciljne grupe. 

Pored ciljne grupe, unesite i podatke o konkurenciji do kojih ste došli u prethodnom korako kroz njeno istraživanje. Na ovaj način obuhvatićete celokupno tržište, kako ponudu tako i potražnju.

  • Marketing plan

Nakon što ste navele svoju ciljnu grupu i jasno je definisali, vreme je da osmislite na koji način ćete do njih doći i pretvoriti ih u svoje mušterije. U tome će Vam pomoći marketing strategija, u kojoj ćete navesti načine oglašavanja i reklamiranja, koje platforme ćete da koristite, na koji način itd. Ukoliko već imate kreiran marketing plan, dodajte ga u prilogu biznis plana.

  • Plan prodaje

Sledeći korak, nakon što ste se izreklamirali i došli do svoje ciljne grupe, vreme je da im svoje proizvode i usluge prodate. Svaka kompanija ima različite strategije prodaje pa je važno da svoju jasno definišete. U okviru plana prodaje istaknite: ko čini Vaš prodajni tim, koji su to prodajni kanali koje koristite, na koji način vršite selekciju potencijalnih kupaca, kakve softvere i programe koristite u svrhu prodaje kao i koji su Vam prodajni ciljevi i budžet.

  • Organizacija unutar firme

Na ovom mestu opišite kako planirate da izgleda organizacija unutar kompanije. Koliko planirate da imate zaposlenih? Koje su njihove kvalifikacije i radno iskustvo. Ko će biti menadžeri u firmi. Kakva će biti struktura? Da li ćete sami ući u biznis ili imate partnere? Sve su ovo pitanja na koje bi trebalo da imate odgovor i da jasno definišete odgovor na njih pre stupanja u poslovanje.

  • Finansije

Na kraju vreme je da se pozabavite i finansijama. Ono što je za Vaše buduće investitore naročito važno je kada mogu da očekuju da im se uloženi novac vrati kao i kada će početi da zarađuju od svoje investicije. U ovom delu navedite: koliko novca će Vam trebati za početak obavljanja poslovanja, kada planirate da izađete na nulu, odnosno povratite uloženo, koliku prodaju očekujete u narednih nekoliko meseci itd. Kako su brojke u pitanju, važno je da budete veoma precizni i jasni. Uvedite i grafikone radi lakšeg prikaza. Ukoliko u ovom delu imate previše papirologije i grafikona, samo osnovne stavite u biznis plan a ostatak u prilog.

  • Prilog

Sve što je “previše” da stoji u biznis planu jer mu remeti tok i preglednost, dostavite u prilogu biznis plana. Prilog može da sadrži detaljnu analizu tržišta i konkurencije, razne grafikone i predviđanja itd. Na ovaj način, biznis plan će ostati uređen i jasan, a ubacićete sve potrebne podatke i informacije.

Sastavljanje biznis plana je ozbiljan zahvat, ali veoma neophodan. Videćete koliko će Vam značiti kada sve ono što držite u glavi stavite na papir i kreirate jasan plan za budućnost svoje kompanije.

Leave your thought here

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *