Analizirajte konkurenciju
Analizirajte konkurenciju
Nakon što ste sproveli istraživanje tržišta i utvrdili koja Vam je ciljna grupa, vreme je da istražite i konkurenciju. Postojanje konkurencije je vrlo važno. Ukoliko vidite da ponude, odnosno konkurencije uopšte nema, to nije tako dobar znak. U scenariju bez konkurencije, samo na prvi pogled izgleda kao da ćete osvojiti tržište. Međutim, vrlo moguće je da postoje prepreke koje nisu mogle da se prevaziđu ranije i koje će Vam se pokazati kroz analizu konkurencije.
Strateška analiza
Analiza konkurencije je vid strategije, putem koje dolazite do odgovora na pitanja kao što su: ko su Vaši glavni konkurentni, kako vrše prodaju, kakav je njihov marketing plan, na koliki deo tržišta možete da računate itd.
Kroz analizu konkurencije utvrdićete mesta na kojima ima prostora za razvoj i inovacije. Dobićete precizniju sliku o tome šta je aktuelno i šta najbolje “prolazi” na tržištu. To će pozitivno uticati na kreiranje marketing strategije, a nakon toga i na prodajne kalkulacije. Što bolje poznajete kako konkurencija funkcioniše, brže i lakše ćete ostvariti svoje ciljeve.
Direktni i indirektni konkurenti
Kada govorimo o konkurenciji, važno je da razlikujete dve osnovne grupe. U prvu grupu konkurenata bi spadali takozvani direktni, dok bi u drugoj grupi bili indirektni konkurenti.
Razlika je u tome što su direktni konkurenti oni koji prodaju proizvode i usluge koji u potpunosti mogu da zamene Vaš proizvod ili uslugu, a posluju na istoj lokaciji kao i Vi. Ovo su Vaši glavni i jedini konkurenti na koje bi trebalo da se fokusirate i istražite njihovo poslovanje do detalja.
Pored njih, indirektni konkurenti su oni koji imaju proizvod ili uslugu koji su slični Vašim, ali su usmereni na potpuno drugu ciljnu grupu.
Ipak, važno je povremeno pratiti i indirektne konkurente, jer usled promena na tržištu, oni mogu lako da postanu direktni konkurenti.
Istražite njihovu ponudu
Srž analize je da se što detaljnije upoznate sa proizvodima koje nude Vaši konkurenti, kako biste znali sa čime se takmičite.
Kada analizirate proizvode i usluge konkurencije, obratite pažnju na kvalitet i cenu. Takođe, proučite cenovnu politiku, da li imaju neku vrstu loyalty ili gift programa, koliko često imaju popuste, na koji način vrše distribuciju, da li rade online prodaju ili imaju prodajna mesta itd. Sve su ovo pitanja koja moraju biti deo analize konkurencije kako biste bili upućeni u ono što se dešava na tržištu.
Negujte lojalnost konkurencije
Nakon što ste utvrdili koji su Vam glavni konkurenti i kakva je njihova ponuda, nastavite sa analizom i nađite odgovore na sledeća pitanja:
- Kakva im je prodajna taktika i kakve rezultate daje?
- Kakva im je marketing strategija, da li imaju sajt, koje platforme za oglašavanje koriste?
- Fokusirajte se na sadržaj koji objavljuju, koliko često ga objavljuju, u kom obliku, da li imaju blog itd?
- Koliko ljudi prati njihove objave, odnosno koliki im je “reach”?
- Da li su aktivni na društvenim mrežama i kakav identitet imaju na internetu?
Sve su ovo pitanja i stavke kojima biste trebalo da se pozabavite prilikom analize svoje konkurencije. Kada dobijete odgovore na ova pitanja biće Vam znatno lakše da osmislite svoju biznis strategiju. Videćete šta “prolazi” na tržištu, a šta ne i sačuvaćete se od grešaka koje mogu da Vam oduzmu dragoceno vreme i finansije koje su naročito značajne za sam početak poslovanja.
Iako izgleda da su Vam konkurenti glavni neprijatelji, oni su zapravo riznica znanja i iskustava iz koje možete mnogo toga da naučite. Postojanje lojalne konkurencije oplemenjuje tržište i stvara pogodnu poslovnu klimu za sve industrije i daje podstrek za obostrano unapređenje kvaliteta i kreiranja još bolje ponude za korisnike.